WYBIERZ PROJEKT
AKTUALNOŚCI
01
10.2019
 
Dziennik z wymiany młodzieży w Meksyku

 

W dniach 19-28 sierpnia 2019 odbywa się w mieście Meksyk wymiana młodzieży z Polski, Rumunii, Niemiec i Meksyku w ramach projektu COFFEE- cooperation for fair economy & education (Erasmus+), którego liderem jest Fundacja Dzieła Kolpinga w Polsce.

 

Dzień 1

 

Wymiana pn.: „My cup of COFFEE” rozpoczęła się dzisiaj dawną aztecką ceremonią Los cuatro rumbos. Młodzież będzie od dziś uczestniczyć w warsztatach wykładach i wizytach studyjnych związanych  z 4 tematami: ekonomia solidarna, sprawiedliwy handel, aktywność młodzieży oraz współpraca międzynarodowa na rzecz globalnych celów zrównoważonego rozwoju. Nie zabraknie również edukacji międzykulturowej i wizyt w takich ważnych miejscach dla kultury i historii Meksyku jak: Teotihuacan, Templo Mayor, czy dom Fridy Khalo.

 

Wydarzenie odbywa się w siedzibie Meksykańskiego Dzieła Kolpinga w Mieście Meksyk, gdzie z młodzieżą zamieszkał koliber, który podobno symbolizuje światło z nowego świata. Miejmy nadzieję, że dzięki tej wymianie młodzież dostrzeże światło w idei- Jeden Świat i będzie chciała ją realizować w przyszłych planach i projektach.

 

 

Dzień 2

 

Intensywne, całodzienne warsztaty, podczas których młodzież miała możliwość rozmawiać o tym, co to jest ekonomia solidarna, jakie są jej korzenie, jakiej są jej priorytety, wartości, komponenty, co można osiągnąć dzięki budowaniu ekonomii na wartościach- to wszystko było przedmiotem dzisiejszych wykładów, warsztatów i dyskusji.

  • Po pierwsze, po dzisiejszym dniu wiemy, że ekonomia solidarna to ekonomia, która szanuje takie wartości jak: kultura, prawa człowieka, środowisko naturalne.
  • Po drugie, ekonomia solidarna składa się z trzech komponentów: sprawiedliwy handel, odpowiedzialna konsumpcja, odpowiedzialne finanse.
  • Po trzecie, ekonomia solidarna, to inny sposób myślenia i działania, to innowacje, to nowe rozwiązania w ramach ekonomii o zamkniętym obiegu, to ochrona naszej planety

 

Na koniec intensywnego dnia i intelektualnego wysiłku, młodzież wzięła udział w lekcji salsy i cumbii- tańców latynoamerykańskich.

 

Dzięki temu, nie tylko wesoło zakończyliśmy dzień, ale także mogliśmy bliżej poznać kultury latynoamerykańskie. Poza tym, jak to mówi przysłowie: ruch to zdrowie!

 

Dzień 3

 

Koliber nadal towarzyszy warsztatom i młodzieży. Nie przeszkadzają mu głośne dyskusje, rozmowy i śmiech.

 

Tematem 3 dnia była aktywizacja zawodowa młodych, rozwój personalny i pomocne narzędzia w analizowaniu swoich pasji, umiejętności i możliwości na rynku pracy, czy w małym biznesie. Ponadto, warsztaty nad współczesnymi priorytetami, które były oceniane wg trzech kryteriów: potrzeba, ochrona środowiska, potencjał finansowy. Warsztaty te pokazały jak te same czynności, działania, czy projekty dnia codziennego są wartościowane w zależności od kryterium. To, co często jest ważne dla ludzi w dniu codziennym w ogóle nie ma potencjału finansowego, to co ma potencjał finansowy jest poza zasięgiem większości ludzi na świecie. Nierówności i dysproporcje w rozwoju i dostępie do możliwości w zakresie edukacji i rynku pracy to jedne z największych wyzwań związanych z młodzieżą na całym świecie.

 

Popołudniowy program wypełniła wizyta kulturalna w Muzeum Fridy Khalo, jednej z najbardziej znanych na świecie artystek meksykańskich. Młodzież odwiedziła jej niebieski dom, w którym wiele lat żyła ze swoim mężem, innym równie znanym artystą z Meksyku- Diego Riverą.

 

Dzień 4 i 5

 

Dzień 4 i 5 wymiany w ramach projektu COFFEE (Erasmus+). Młodzież uczestniczyła w ceremonii zakończenia kursu zawodowego przez meksykańską młodzież i wręczenia dyplomów, w zajęciach generujących wnioski i idee do projektów, które mogą powstać po zakończeniu wymiany, w warsztacie projektowym. W sobotę w ramach wizyty kulturalnej młodzież zwiedziła Muzeum Antropologiczne w Mieście Meksyk, gdzie miała okazję poznać kultury Ameryki Łacińskiej.

 

Dzień 6

 

Dzień pełen zajęć i  warsztatów, grup roboczych i prezentacji rezultatów grup roboczych.

 

Temat przewodni tego dnia to: myślenie projektowe - krok po kroku: identyfikacja celów i zadań, plan działań projektu, podział ról i odpowiedzialności w projekcie, analiza zasobów, inne elementy budowania projektu.

 

 

Koliber, wciąż dzielnie towarzyszy młodzieży. Daje nadzieję, że pojawiające się idee, energia, która narodziła się między młodzieżą z różnych stron świata, są nowym światłem i dobrą przyszłością.

 

Dzień 7 i 8

 

Trwają warsztaty projektowe. Młodzież realizuje kolejny etap budowania wspólnego projektu międzynarodowego.

 

W 7 i 8 dniu pracowaliśmy nad opracowaniem międzynarodowego projektu dla młodzieży, który określi możliwości promowania zasad sprawiedliwego handlu i ekonomii społecznej na przykładzie kawy fair trade wśród młodych ludzi na całym świecie. Ważne kwestie to  wykorzystanie mediów społecznościowych i współpracy online w przyszłości. Od pomysłów na poziomie lokalnym i krajowym młodzi ludzie wybrali i wyselekcjonowali pomysły o charakterze globalnym, tworząc w ten sposób wspólny, globalny projekt dla młodzieży.

 

Na zakończenie warsztatów projekt został zaprezentowany w formie kuli ziemskiej. Pod koniec dnia 8 odbył się wieczór międzykulturowy, podczas którego młodzi ludzie prezentowali swoje stroje ludowe lub tradycyjne gry. To był bardzo dobry czas.

 

 

Dzień 9 i 10

 

Ostatnie dwa dni to ostatnia kulturalna wizyta edukacyjna w Mieście Słońca - Teotihuacan. Miasto, które przed przejęciem przez Azteków było ekonomiczną i kulturalną potęgą Ameryki Łacińskiej, miastem, w którym wszystkie rodzime kultury miały swoją stolicę. To miasto jest także metaforą upadku, który był spowodowany kryzysem klimatycznym i nierównowagą ekologiczną.

 

Wizyta w Teotihuacan to nie tylko wizyta kulturalna, ale także okazja do głębokiego wyciągnięcia wniosków na temat upadku cywilizacji i przyczyn z tym związanych, jest to okazja do refleksji nad tym, jak powinniśmy teraz dbać o zrównoważone ekologicznie rolnictwo i zrównoważony rozwój. To niezwykle ważna wizyta, która dała młodym ludziom możliwość uczenia się z przeszłości i wyciągania wniosków na przyszłość. Gospodarka solidarna, sprawiedliwy handel, ekologiczna uprawa kawy i innych produktów są niezwykle ważne w kontekście zmian klimatu i kryzysów gospodarczych. Z tym przesłaniem młodzież opuściła Miasto Meksyk i wróciła do swoich domów. Nadszedł czas, aby zastanowić się i być aktywnym w rozpowszechnianiu zdobytej wiedzy.

 

Partnerzy projektu:

 

POLAND- Fundacja Dzieła Kolpinga w Polsce

POLAND- FRDL Małopolski Instytut Samorządu Terytorialnego i Administracji w Krakowie

MEXICO- Fundación Padre Adolfo Kolping A.C. Mexico

HONDURAS- Obra Kolping en Honduras

ROMANIA- Organizatia Centrala a Familiilor Kolping din Romania

GERMANY- Langen Kaffee GmbH

 

Dziennik powstał na podstawie bieżących relacji uczestników wymiany młodzieżowej

 

Dziękujemy!

Thank you!

iGracias!

Danke!

Multumesc!

 

« powrót

W dniach 1-2.10.2019 roku odbyło się w Mariborze trzecie spotkanie w ramach projektu ERASMUS+.

 

W dniach 19-28 sierpnia 2019 odbywa się w mieście Meksyk wymiana młodzieży w ramach projektu, którego liderem jest Fundacja Dzieła Kolpinga w Polsce.

 

Kompetencje kulturowe to jeden z aspektów projektu „AS: aktywnie – społecznie”, którego Fundacja jest realizatorem.

 


Rozpoczęliśmy realizację projektu „Wsparcie prawno-doradcze dostępne dla Seniora” w ramach którego realizowane są zajęcia komputerowe dla Seniorów. 

 

Rozpoczynamy rekrutację na międzynarodowe spotkanie przedstawicieli Dzieła Kolpinga.

 

Przed nami kolejne spotkanie edukatorów edukacji globalnej, które odbędzie się na Litwie w dniach 29 września - 2 października 2016 r.

 

 

 


Publikacja w ramach projektu "Lokalna świetlica globalna - edukacja dzieci i młodzieży"

 


ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU
Created by Agencja Interaktywna NEGON